Ik raakte voor het eerst in aanraking met de Bus toen ik deelnam aan een innerlijk kind opleiding. Wat was dit gaaf!
Voordat ik met de Bus ging werken had ik geen flauw idee dat al die stemmetjes, aapjes of hoe je het ook noemt deel van mij waren.
Ik kende de pleaser al aardig goed en ook met de innerlijke criticus had ik een innige band. Maar dat er ook nog een kwetsbaar meisje in mij woonde, samen met het spelende kind en het wijze meisje. Wauw. Dat was voor mij zo’n openbaring.
Na heel wat jaren werken in de praktijk met deze innerlijke kinderen ging ik ook steeds meer werken met de andere ikken. Een andere opleiding volgde: het werken met deelpersoonlijkheden.
Ik ben telkens weer verrast en soms ontroerd door het zichtbaar worden van de ikken bij mijn cliënten. Soms wat schuchter en anderen heel prominent. Die willen zich wel laten horen.
Met deze vorm van therapie ondersteun ik de ander om zichzelf beter te leren kennen. Naar welke stem luister je? Wie stuurt jou aan? Wat willen zij beschermen? En welke delen zijn er weggestopt?
In essentie zijn wij heel, maar wij kunnen ons zo versnipperd voelen. Uit balans. Om jou te beschermen zijn bepaalde delen overactief gaan worden. Zij zijn zo hard gaan werken, zoals de pleaser, om je te behoeden voor afwijzing. Of de realist is hard gaan werken om geen nare gevoelens te hoeven ervaren.
Ken jij de ikken in jouw leven? Ben je ook zo nieuwsgierig naar de delen die verstopt zijn? Of overschaduwd door de harde werkers? Er kunnen pareltjes verstopt zijn!
Binnenkort geef ik een workshop om jou kennis te laten maken met jouw ikken. Wil je daar niet op wachten of werk je liever 1 op 1? Maak dan een afspraak voor een sessie om jouw Bus en haar passagiers te leren kennen.
Liefs, Arianne

